The Action-Research as a complement to the Aterity Listen

Authors

  • Patrick Pereira Faculdade Jaguariúna
  • Regina Maringoni de Oliveira Faculdade Jaguariúna

Keywords:

Alterity Listen, Research Action, Teacher-Student Relationship

Abstract

The teacher must be open to his groups and students individuality, planning his lessons from it. This paper aims to describe a strategy for evaluating the subjectivity of students, in order to improve the teacher’s practice. The strategy used has as referential the action research as described by David Tripp, and its applicability in this context is understood as a complement to Alterity Listen, as it aims to 'listen' the students, to understand them and respect their idiosyncrasies. The action research has proven an important technique for establishing the Alterity Listen, the students' understanding and improvement of pedagogical practice in the classroom.

Author Biographies

Patrick Pereira, Faculdade Jaguariúna

Psicólogo e pós-graduando em Psicopedagogia pela Faculdade Jaguariúna, atua nas áreas da Psicologia Educacional e Clínica. Membro do GEPPEM II - Grupo de Estudos e Pesquisa em Psicologia e Educação Moral da UNICAMP e membro do GEMOBIAS – Grupo de Estudos de Mobilidade e Acessibilidade para Cidades Saudáveis da Faculdade Jaguariúna.

Regina Maringoni de Oliveira, Faculdade Jaguariúna

Possui graduação em História pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1988), e graduação em Pedagogia (2001). Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1999), e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2005). Atualmente é Coordenadora do Curso de Pedagogia da Faculdade de Jaguariúna - FAJ e Supervisora Educacional da Secretaria Municipal de Educação - Prefeitura Municipal de Campinas-SP.

Published

2015-10-01