Index to analyze the automation of processes

Authors

  • Antonio Almeida SORRENTINO Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade de Campinas/SP
  • Márcio de Moraes MALERBI Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade de Campinas/SP
  • Oswaldo Luiz AGOSTINHO Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade de Campinas/SP
  • Ludmila Corrêa de Alkmin SILVA Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade de Campinas/SP
  • Franco Giuseppe DEDINI Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade de Campinas/SP

Keywords:

Process Automation, Process, Process Automation Index

Abstract

In the last years the automation of operations and processes has created opportunities and challenges for companies which desire to remain competitive in this changing market. Automation usually provides good results in terms of quality, control and security of information, velocity to execute activities, as well over cost reduction. However technology alone is not able to lead organizations to be more competitive, efficient and quality-oriented. More important than define how to use computers (or information technology) to improve the business processes, is to identify which one need to be improved (John, 2012).The important thing is to establish how the business operations must be done and which are the key business requirements. After that is possible to choose the software that fit the company's needs (Turban and Volonino, 2011). The risk is invest much time and money in business processes that are not important (John, 2012).Therefore actions, initiatives and investments in process automation should consider all the organization, to provide balance and harmony between operations and company information, avoiding waste of resources and produce "islands of information" and "bottlenecks" in the processes.The article proposes the use a model to measure and analyze the use efficient of automation resources of organization's processes. Aiming to demonstrate the "automation index model" the model was applied at a service sector company, and the results obtained allow analyze how the company is structure in terms of automation resources used to business operation.

Author Biographies

Antonio Almeida SORRENTINO, Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade de Campinas/SP

Engenheiro Mecânico (FEI), Administrador (USJT); Mestrando em Engenharia
Mecânica (Unicamp); MBA em Gestão Humana de Gestores (FGV); Liderança
Horizontal (IMO- Instituut voor mens & Organisatieontwkkling – Holanda);
Consultor de Desenvolvimento Empresarial; Master Coach Executivo (Adigo,
Ecosocial, Integrated Coach Institut), formação em Neuro Coaching (Neuro
Business Coaching); Mentoring Training (Center for Advanced Coaching),
Consultor de Assessment (Etalent e Alpha Assessment); Docente em pós
graduação e MBA em universidades da RMC; Docente Formador na Unicamp;
Especialista de desenvolvimento de produtos para a indústria automotiva;
gestor de empresas multinacionais do seguimento automotivo (Ford e VW);
Consultor no Instituto de Pesquisas e Estudos da Consciência (IPEC
Campinas); coordenador de cursos e treinamentos para Líderes e Gestores.

Márcio de Moraes MALERBI, Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade de Campinas/SP

Graduado em Engenheiro Mecânico pela Escola Municipal de Engenharia de
Piracicaba (1986); especialização em Administração da produção, produtos e
matérias pelo INPG (1992); MBA em Gestão Empresarial pela FGV (1986);
mestrando pela Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade de
Campinas/SP. Em atividades empresariais, onze anos de experiência em
empresa nacional de grande porte atuando em projetos para Operadoras de
Telefonia, Nextel, Petrobrás, Banco do Brasil e General Motors; Gerente de
Implantação na operadora de telefonia Tess; Gerente de empresas de serviço;
Consultor em gestão empresarial e melhoria de processos; docente em cursos
de graduação e pós-graduação.

Oswaldo Luiz AGOSTINHO, Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade de Campinas/SP

Graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade de São Paulo (1966),
mestrado em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual de Campinas
(1979) e doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade de São Paulo
(1985), Livre Docência em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual
de Campinas. Atualmente é professor associado da Universidade Estadual de
Campinas, e professor doutor da Universidade de São Paulo. Em atividades
empresariais, foi Gerente Corporativo de Tecnologia da Informação da Eaton
América do Sul; atualmente é sócio proprietário da ORA Consultoria em Gestão
Empresarial Ltda. As linhas de pesquisa são Competitividade, Estratégias
ligadas a Competitividade, Gestão de Tecnologia para Competitividade,
Flexibilidade e Integração dos Sistemas Produtivos, Planejamento processo,
Automação, Estratégias para Competitivi

Ludmila Corrêa de Alkmin SILVA, Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade de Campinas/SP

Formou-se em engenharia mecânica pela Pontifícia Universidade Católica de
Minas Gerais (2004), mestrado em Engenharia Mecânica pela Universidade
Estadual de Campinas (2007), doutorado em Engenharia Mecânica pela
Universidade Estadual de Campinas(2011) e pós-doutorado pela Universidade
Estadual de Campinas(2015). Os principais temas de seu trabalho estão no
campo de sistemas dinâmicos, controle, acessibilidade e metodologia projeto.

Franco Giuseppe DEDINI, Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade de Campinas/SP

Formou-se em engenharia mecânica pela Universidade de Campinas (1980),
Doutorado em engenharia mecânica pela Politecnico di Milano, Itália (1993). Os
principais temas de trabalho estão no campo de dinâmica, controle, powertrain,
acessibilidade e metodologia do projeto. Ele é o autor ou co-autor de várias
publicações e patentes.

Published

2016-07-01