Literacy in the digital computer education for elderly

Authors

  • Roberta dos Santos TARALLO Faculdade de Jaguariúna e Faculdade Max Planck
  • Elisandra Villela Gasparetto SÉ Faculdade de Jaguariúna e Faculdade Max Planck

Keywords:

Education, Computing, Elderly

Abstract

This research aimed to identify the motivations of elders to learn
computer and analyze the strategies and computer use practices in the
classroom. As a study method, volunteers participating elderly regularly enrolled
in computer course, the questionnaire containing objective questions. The
elderly evaluated the computer course as great and good, expressing total
satisfaction. The motivations, expectations and objectives are focused on
technological u pgrading and acquisition of knowledge in this area. Difficulties
still marked are specific and related to computer handling, the understanding
and certainty of the task and the need for repetition and practice. It was
evidenced that few elderly are dedicat ed daily at computer activity outside the
classroom. The computer teaching learning mode for the elderly is
heterogeneous, noted the facility of some and the difficulty of others. Strategies
and computer use practices in computer classes at Faculty for Thi rd Age
(Faculdade Aberta à Terceira Idade)" of the Faculty of Jaguariuna provided to
older people opportunities to participate in social and communicative practices
and social digital inclusion.

Author Biographies

Roberta dos Santos TARALLO, Faculdade de Jaguariúna e Faculdade Max Planck

Gerontóloga e Mestre em Gerontologia pela FCM/UNICAMP. Doutoranda em Educação na FE/UNICAMP. Professora terceirizada do Curso do Programa de Formação e Educação Continuada do Idoso - PROFECI da Faculdade de Jaguariúna.
Link do Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7626320912350132

Elisandra Villela Gasparetto SÉ, Faculdade de Jaguariúna e Faculdade Max Planck

Fonoaudióloga formada pela Faculdade Integradas Teresa D’Ávila de Lorena – FATEA (1995). Mestre em Gerontologia – Faculdade de Educação – FE/UNICAMP (2003). Doutora em Linguística – Instituto de Estudos da Linguagem – Área de Neurolinguística – IEL/UNICAMP (2011). Especialista em Educação em Saúde para Preceptores do SUS pelo Instituto Sírio Libanês de Ensino e Pesquisa – IEP/HSL (2014). Exerceu a função de pesquisadora colaboradora no Ambulatório de Psiquiatria Geriátrica do Hospital de Clínicas – FCM/UNICAMP (2000-2012), e no Ambulatório de Geriatria e Gerontologia – HC/FCM/UNICAMP (2007-2010). Foi pesquisadora colaboradora no Centro de Convivência de Afásicos – IEL/UNICAMP (2006-2011). Foi Presidente da Associação Brasileira de Alzheimer – Regional São Paulo, gestão 2012-2014. Coordenadora da Associação Brasileira de Alzheimer – ABRAz Sub-regional Campinas/SP e da Sub-regional de Jaguariúna/SP. Foi pesquisadora visitante na Associação Alzheimer Portugal – Lisboa (2013). Foi membro conselheiro do Conselho Municipal de Saúde de São Paulo (2012 – 2014), e do Conselho Municipal do Idoso de Jaguariúna (2012 – 2013). Atualmente é membro do Conselho Municipal do Idoso de Jaguariúna. Diretora do Centro Educacional Perspectiva, Cursos de Pós-graduação e extensão com parceria Grupo Polis Educacional (Faculdade de Jaguariúna e Faculdade Max Planck de Indaiatuba). Idealizadora e Coordenadora do Programa de Formação e Educação Continuada do Idoso da Faculdade Jaguariúna e da Faculdade Max Planck, Indaiatuba – SP. Coordenadora do Comitê de Ética em Pesquisa de Seres Humanos da Faculdade de Jaguariúna e da Faculdade Max Planck. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa do Uso de Animais da FAJ e da Faculdade Max Planck. Conselheira do Conselho Municipal do Idoso de Jaguariúna. Membro Conselheira e Pesquisadora do Núcleo de Estudo e Pesquisas Interdisciplinares da Faculdade de Jaguariúna e da Faculdade Max Planck. Membro parecerista da Revista Intellectus. Professora Titular da Universidade Paulista – UNIP É colunista semanal do site Vya Estelar da UOL. Coluna Mente na Terceira Idade. Link do Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1267773065197502

Published

2017-01-01