Role-Playing as a possibility of bullyng prevention in the school context

introductory study

Authors

  • Roseli Coutinho dos Santos NUNES Centro Universitário de Jaguariúna
  • Luciana Gomes Almeida SOUZA Centro Universitário de Jaguariúna
  • Marianna Martins BARBOSA Centro Universitário de Jaguariúna
  • Pedro Felipe Manzi CÁCERES Centro Universitário de Jaguariúna
  • Fernanda Aparecida Batista JULIO Centro Universitário de Jaguariúna

Keywords:

Psychodramatic, school violence, bullying

Abstract

The text proposes a discussion about the intervention and prevention of bullying in the school context from the role reversal technique of the psychodramatic technique. The aim was to describe and present the causes and consequences of the phenomenon of violence among peers and how currently the professionals of education stand in front of the problematic and the applied intervention measures. Through the literature review on the psychodramatic methods, there was verified in the technique of "Role reversal", a possibility for prevention and intervention in bullying situations.

Author Biographies

Roseli Coutinho dos Santos NUNES, Centro Universitário de Jaguariúna

Roseli Coutinho dos Santos Nunes é doutora em Educação na área de
Psicologia Educacional pela Unicamp, docente nos cursos de psicologia e
pedagogia do Centro Universitário de Jaguariúna. É co-autora dos livros
“Psicodrama Pedagógico” (2015) e “Magia Psicodramática” (2007).

Luciana Gomes Almeida SOUZA, Centro Universitário de Jaguariúna

Luciana Gomes Almeida de Souza é mestre em Saúde Pública, especialista
em educação especial, psicóloga da Secretaria de Saúde da Prefeitura de Mogi
Mirim e docente no curso de psicologia do Centro Universitário de Jaguariúna.

Published

2018-10-01