Performance of multiprofessional home care teams with a focus on follow-up on dependent elderly people

Authors

  • JÉSSICA DE AQUINO PEREIRA Universidade Estadual de Campinas
  • ÉMERLYN ROBERTA DE SOUSA GÓES Graduanda da Faculdade de Enfermagem – UNICAMP
  • IGOR FERNANDO SANTOS Graduando da Faculdade de Biologia – UNICAMP
  • ANA BEATRIZ MARC FEITOZA Aluna do Ensino Médio Bolsista do PIBIC - Ensino Médio – UNICAMP
  • ANA BEATRIZ ROSA CARDOSO Aluna do Ensino Médio Bolsista do PIBIC - Ensino Médio – UNICAMP
  • PRISCILA SOARES SARTORI Aluna do Ensino Médio Bolsista do PIBIC - Ensino Médio – UNICAMP
  • ELIETE MARIA SILVA Professora Associada - Faculdade de Enfermagem – UNICAMP

Keywords:

Patient Care Team, Home Care Services, Aged

Abstract

This study aims to analyze the scientific production about the performance of multiprofessional home care teams with a focus on monitoring dependent elderly people. An integrative literature review was carried out by consulting the MEDLINE, LILACS, IBECS and BDENF databases. Articles in Portuguese, Spanish and English published between 2015 and 2019 were included. The basic search strategy was: “Patient Care Team” OR “Nursing” AND "Home Care Services" AND “Elderly”. Of the total number of articles found, 37 answered the guiding question and, therefore, constituted the final sample of this review. Two categories emerged, which are described and discussed, namely: “Multiprofessional care for the elderly” and “Care centered on the elderly”. This study shows us the importance of multiprofessional teamwork for care centered on the person and their family members, as well as providing care in terms of encouraging the preservation of autonomy and independence, as well as strategies for facing central issues in care at home, such as shared decision-making, communication, family dysfunctions, overload, dependence, pain and palliative care, medication use, falls, pressure injuries and mental health.

Author Biographies

JÉSSICA DE AQUINO PEREIRA, Universidade Estadual de Campinas

Enfermeira pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Mestra e Doutoranda da Faculdade de Enfermagem – Universidade Estadual de
Campinas
Docente na UniEduK - Centro Universitário de Jaguariúna – Unifaj
Co-orientadora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica para o
Ensino Médio da UNICAMP

ÉMERLYN ROBERTA DE SOUSA GÓES, Graduanda da Faculdade de Enfermagem – UNICAMP

Graduanda da Faculdade de Enfermagem – UNICAMP
Monitora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica para o Ensino
Médio da UNICAMP

IGOR FERNANDO SANTOS, Graduando da Faculdade de Biologia – UNICAMP

Graduando da Faculdade de Biologia – UNICAMP
Monitor do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica para o Ensino
Médio da UNICAMP

ANA BEATRIZ MARC FEITOZA, Aluna do Ensino Médio Bolsista do PIBIC - Ensino Médio – UNICAMP

Aluna do Ensino Médio – Escola Estadual Professor José Vilagelin Neto
Bolsista CNPq do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica para o
Ensino Médio da UNICAMP

ANA BEATRIZ ROSA CARDOSO, Aluna do Ensino Médio Bolsista do PIBIC - Ensino Médio – UNICAMP

Aluna do Ensino Médio – Escola Estadual Professor Joaquim Ferreira Lima
Bolsista CNPq do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica para o
Ensino Médio da UNICAMP

PRISCILA SOARES SARTORI, Aluna do Ensino Médio Bolsista do PIBIC - Ensino Médio – UNICAMP

Aluna do Ensino Médio - Escola Estadual Professor Doutor Paulo Mangabeira
Albernaz
Bolsista CNPq do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica para o
Ensino Médio da UNICAMP

ELIETE MARIA SILVA, Professora Associada - Faculdade de Enfermagem – UNICAMP

Graduação pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São
Paulo. Mestrado em Enfermagem Psiquiátrica pela Universidade de São Paulo
Doutorado em Enfermagem pela Universidade de São Paulo
Livre docência no Departamento de Enfermagem da Universidade Estadual de
Campinas - Unicamp
Professora Associada na Faculdade de Enfermagem da Unicamp
Orientadora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica para o Ensino
Médio da UNICAMP

Published

2021-04-01