Creativity Workshops

Psychology and Inventive Cognition in the Education

Authors

  • Melissa Fantuzzi GOMES Faculdade Jaguariúna
  • Juliana Soares BOM-TEMPO Universidade Estadual de Campinas
  • José Otacílio DE SOUZA Faculdade Jaguariúna
  • Luís Filipe de SOUZA Faculdade Jaguariúna

Keywords:

Inventive Cognition, Creativity Workshop, education

Abstract

This research focuses on the theoretical investigation of Creativity Workshops with resources for meaningful learning in the school context. For this was a study of the concept of creativity in Psychology, a survey of articles published on the Scielo, Lilács and Bireme platforms the past five years on the development of workshops in schools and a definition of Creativity Workshops connected to experimentation, as strategy to provide a plan for school children learning. Psychology as other areas of knowledge, shall make use of instruments to develop their processes, whether generation / expansion of knowledge, whether that knowledge transfer to society. For Psychology linked to Inventive Cognition, this transfer of knowledge requires a different approach from that which is commonly adopted in the technical-scientific middle. In this process, the learning does not follow the procedures from the perspective of classical psychology that does not consider the invention as a cognitive ability, but explores aspects of creativity in the school environment. The Creativity Workshop has been used as a tool in the learning process linked to an Inventive Cognition, as an area for experimentation, with learning that question the possibilities of supporting the educational contents.

Author Biographies

Melissa Fantuzzi GOMES, Faculdade Jaguariúna

Graduada em Psicologia pela Faculdade Jaguariúna em 2012. Atualmente trabalha na área de Psicologia Clínica na Clínica de Reabilitação Moroni no município Santo Antônio de Posse/SP. Endereço: Rua Carlos Gastaldo nº168, Jardim Gastaldo CEP: 13820-000 – Jaguariúna/SP/BR. Fones: (19) 3867 16-02. (19) 99227-6413.

Juliana Soares BOM-TEMPO, Universidade Estadual de Campinas

Juliana Soares Bom-Tempo foi orientadora do Trabalho de Conclusão de Curso OFICINA DE CRIATIVIDADE: PSICOLOGIA E COGNIÇÃO INVENTIVA NA EDUCAÇÃO como professora do Curso de Psicologia da Faculdade Jaguariúna. Encontra-se no último ano de doutoramento pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP/SP/BR. Atualmente realiza estágio de doutorado sanduíche na Université Paris X – Nanterre sob supervisão da professora Dr.ª Anne Sauvagnargues com bolsa do Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE) da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Endereço: Rua Tapajós, 1021, Saraiva, CEP. 38 408-414. Uberlândia/MG/BR. (34) 3214 2373.

José Otacílio DE SOUZA, Faculdade Jaguariúna

Graduado em Psicologia pela Faculdade Jaguariúna em 2012. Endereço: Rua Quaresmeiras nº54, Jardim flamboyant CEP: 13825-000– Holambra/SP/BR. Fones: (19) 3802-24-60 (19) 991938566.

Luís Filipe de SOUZA, Faculdade Jaguariúna

Graduado em Psicologia pela Faculdade Jaguariúna em 2014. Endereço: Rua Nelson Henrique da Silva nº148, Parque Rodrigues CEP: 13903-235 – Amparo, SP – Brasil. Fones: (19) 3808 56-72. Celular: (19) 982737902.

Published

2014-04-01