Pedagogical Experience

Active Teaching Methodology In Practical Classes Of Anatomy

Authors

  • Juliana Silva TAMIÃO Centro Universitário de Jaguariúna – UNIFAJ
  • Ilza Santos Ribeiro AMORIM Centro Universitário de Jaguariúna – UNIFAJ
  • Celene Aparecida Ferrari AUDI Centro Universitário de Jaguariúna – UNIFAJ
  • Érica Passos BACIUK Centro Universitário de Jaguariúna - UNIFAJ

Keywords:

Human Anatomy, Active Teaching Methodology, Computer-assisted instruction

Abstract

The pedagogical methods employed in the practice of teaching Anatomy reduce the learning process to the simple memorization of Nomina Anatomica. The contemporary education requires new tools for meaningful learning, so breaking the paradigm is necessary. In this sense, active methodologies have been gaining ground in educational institutions. Objective: To report the experience from an active teaching method to the practical study of anatomy. This methodology was adopted to the students of the first semester of the Nursing and Physiotherapy courses of UNIFAJ. Problem situations were used to solve in teams. Each team received the content of the case to be worked on, questions and names of anatomical structures. After the active searches the students presented the answers and discussed the results with the teacher's mediation. Throughout the semester students demonstrated motivation in learning, higher class attendance, and the development of team spirit. In conclusion, the methodology developed in the Anatomy practical classes promoted positive results regarding the construction of knowledge, greater involvement of students with the discipline and also provided meaningful learning contextualized with professional practice.

Author Biographies

Juliana Silva TAMIÃO, Centro Universitário de Jaguariúna – UNIFAJ

Possui graduação em Odontologia pela Universidade do Sagrado Coração (1998),
Mestrado em Clínica Odontológica pela Universidade de Campinas (UNICAMP),
especialização em Prótese Dentária pelo Hospital de Anomalias Craniofaciais da USP
(2000) e em Implantodontia pela Universidade Camilo Castelo Branco (2016). É
professor assistente da Faculdade de Jaguariúna nos cursos de Farmácia, Fisioterapia,
Enfermagem e Educação Física desde 2007. Tem experiência na área de Anatomia e
Fisiologia Humana.

Ilza Santos Ribeiro AMORIM, Centro Universitário de Jaguariúna – UNIFAJ

Possui especialização em docência no ensino superior com ênfase em metodologias
ativas (2017); Aperfeiçoamento em processos educacionais na saúde com ênfase na
preceptoria de programas de residência em saúde (2017); especialização em
Microbiologia pela Faculdade Oswaldo Cruz. Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Ibirapuera (UNIB) (1995). Supervisora dos laboratórios de ensino superior
com atividades relacionadas a Ciências Agrarias, Ciências da Saúde e Engenharias

Celene Aparecida Ferrari AUDI, Centro Universitário de Jaguariúna – UNIFAJ

Possui graduação em Enfermagem pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas
(1980), Mestrado em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Campinas (2002),
Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Campinas (2007), Pós
doutorado pela Universidade Estadual de Campinas (2015). Departamento de Saúde
Coletiva.

Érica Passos BACIUK, Centro Universitário de Jaguariúna - UNIFAJ

Possui graduação em Fisioterapia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas
(1992), mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2000)
e doutorado em Tocoginecologia - Ciências Médicas pela Universidade Estadual de
Campinas (2005). Atualmente é professor titular - Centro Universitário das Faculdades
Associadas de Ensino - FAE; docente permanente do Mestrado Acadêmico (ainda em
fase de credenciamento) em Saúde e Humanidades nesta mesma Instituição. É
coordenadora e docente do curso de graduação em fisioterapia no Centro Universitário
de Jaguariúna - UniFAJ. Tem experiência na área de Fisioterapia e Educação física,
atuando principalmente nos seguintes temas: qualidade de vida, políticas públicas de
promoção de saúde, saúde coletiva, práticas integrativas complementares (Osteopatia),
trabalho, mobilidade e acessibilidade, geriatria, gravidez, reabilitação cardíaca e
neurologia adulto.

Published

2020-01-01