Resistant training with self-selected loads

a systematic review on the effect on adherence and affectivity

Authors

  • João Francisco BARBIERI Centro Universitário Max Planck (UNIEDUK)
  • Ricardo HAKIME Centro Universitário Max Planck (UNIEDUK)
  • Juliana TAMIÃO Centro Universitário Max Planck (UNIEDUK)
  • Vanessa ADDAGIO Centro Universitário Max Planck (UNIEDUK)
  • Arthur Fernandes GÁSPARI Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.21116/ri.v73i1.873

Keywords:

Adherence, Affection, Self-selection Intensity, jective perception of effort

Abstract

The benefits from regular physical exercise are evident. Nevertheless, the morbidity levels caused by low levels of physical activity and a sedentary lifestyle are increasing. Several factors influence the adherence of practitioners to physical exercise programs; one of them is the motivation caused by sessions of enjoyable exercises, which are reflected in positive affective responses. The theory of the hedonic model state that activities identified as enjoyable tend to be repeated, unlike the activities considered unpleasant, which tend to be discarded. In this sense, this essay review the training methodology for self-selected prescription charges in resistance training, a methodology that proved to have positive affective responses greater than those generated by conventional training. This essay also discuss some implications of the use of self-selected weights for resistance training, such as the fact that these selfselection weights are below the minimum recommendations for improving strength and increasing muscle mass, which could contribute to the disengagement of physical exercise programs because of low results from the workout.

Author Biographies

João Francisco BARBIERI, Centro Universitário Max Planck (UNIEDUK)

Graduado e mestre em Educação Física pela Universidade Estadual de
Campinas, onde também cursa doutorado. Especialista em Educação Médica
com ênfase em metodologias ativas. Professor no grupo UNIEDUK, ministrando
Anatomia Humana em diversos cursos de saúde.

Ricardo HAKIME, Centro Universitário Max Planck (UNIEDUK)

Graduado, mestre e doutor pela Universidade Estadual Paulista, com
especialização em Educação Médica pela Unimax. Professor na Faculdade de
Jaguariúna - Unifaj e na Faculdade Max Planck de Indaiatuba - Unimax, com
pesquisa em enzimas, estresse oxidativo e metabolismo

Juliana TAMIÃO, Centro Universitário Max Planck (UNIEDUK)

Odontologista com graduação, mestrado em Clínica Odontológica e
especializações em Prótese Dentária e Implantodontia. Atualmente, professor na
Faculdade de Jaguariúna e Indaiatuba (UNIEDUK), com experiência em
Anatomia e Fisiologia Humana.

Vanessa ADDAGIO, Centro Universitário Max Planck (UNIEDUK)

Fisioterapeuta formada pela PUC-Campinas, com especializações em educação
médica e fisioterapia geral, além de experiência em fisioterapia intensiva.
Atualmente, é coordenadora de fisioterapia em hospital, gestora e docente em
cursos de saúde no grupo Unieduk, incluindo Medicina e Fisioterapia.

Arthur Fernandes GÁSPARI, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutor em Educação Física pela UNICAMP, com estágio na University of
Queensland, Austrália, e formação em Educação Física também pela UNICAMP.
Participou do programa IYLE na Dinamarca. Experiência em Fisiologia do
Exercício, Treinamento Esportivo e Tecnologia no Esporte. Atuou como
professor, pesquisador na área biomédica e esportiva, e consultor científico para
RHODIA e Sidia Institute. Atualmente, é Coordenador de Alto Desempenho na
seleção Brasileira de Escalada Esportiva e fisiologista, integrando laboratórios
de Fisiologia do Exercício e Eletromiografia na UNICAMP.

Published

2024-04-01