Itu In The Afro-Atlantic Circuit The Brotherhood Of The Lady Of The Rosary In Itu
Keywords:
Atlantic History, Black Studies, DiasporaAbstract
The historiography of slavery has promoted significant epistemological and methodological innovations in the last three decades. New approaches have brought to the fore a perspective that has rejected Eurocentric analyzes and avoided reproducing the tendency to reify those who were enslaved throughout the History of Brazil. Atlantic History, Diaspora and Slave Agency are some of the concepts that put the enslaved as historical subject of a world that articulated Europe, America and Africa. Such studies reveal new political, social and cultural dynamics, as well as institutions built on the daily resistance of the enslaved workers. The black brotherhoods, as well as the congada, are some of these Afro-Atlantic institutions that have reproduced in every city that has connected to the Atlantic world. This work addresses the Brotherhood of the Rosary of Itu as well as the existence of its leader in the figure of King of the brotherhood. I seek to reinterpret the history of Itu in the light of this new historiographical approach.
References
Bacharel (2009) e Licenciado (2010) em História pela Universidade de São
Paulo. Especialista em Ensino de História pela Universidade Estadual de
Campinas (2012). Mestre em Educação, na área de Formação de Professores,
pela Universidade Federal de São Carlos, pesquisando o Currículo de História
do Estado de São Paulo e o Ensino de História da África. Obteve bolsas de
financiamento de pesquisa PIBIC/CNPq e FAPESP Treinamento Técnico. Atuou
entre 2009 e 2012 como professor de História no Ensino Fundamental e Médio
na Rede Pública Estadual de São Paulo. Entre 2012 e 2017 foi Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia
de São Paulo (IFSP), campus São José dos Campos e Campus Salto. Entre
e 2017 trabalhou voluntariamente como Coordenador Pedagógico e
professor do Cursinho Popular EPA, projeto de Extensão da FATEC Itu.
Atualmente é Professor de Educação Básica, Técnica e Tecnológica no IFSP
Campus Registro. Pesquisa Formação de Professores, Teoria do Currículo,
Educação para as Relações Étnico-Raciais, História da África, História Atlântica
e História de Itu. É membro do Núcleo Estudos e Pesquisas sobre Narrativas
Formativas, Formação e Trabalho Docente (NEPEN-UFSCar), do Grupo de
Pesquisa Educação, Territórios Negros e Saúde (ETNS-UFSCar) e Grupo de
Pesquisa Educação, Política e Sociedade (IFSP-Registro).