Literacy and teaching reading and writing for deaf and hearing in different contexts

from analog to digital

Authors

  • Janaina CABELLO Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Keywords:

Literacy, Portuguese language teaching written for the deaf, Technologies

Abstract

This paper presents a brief historical background about the different methodological conceptions that guided the teaching of reading and the written Portuguese language, bringing to the scene the complexity of this process for these children and evidencing the difficulty of systematic teaching of the Portuguese language written also for deaf children. Then, it shows how digital resources and technologies are fundamental elements in the present time when we consider reading and writing and their respective teaching processes (whether for deaf or hearing children), starting from the presentation of the trajectory adopted for the teaching of the language written in Brazil. Finally, it presents what would be the implications for the studies dedicated to reflecting, based on Soares's studies, on the “reinvention of literacy”, which is urgent today from the appropriation of digital resources - as well as the implications for research focused on the literacy of deaf children, more specifically.

Author Biography

Janaina CABELLO, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Professora do curso de Bacharelado em Tradução e Interpretação de Libras e
Língua Portuguesa (TILSP) do Departamento de Psicologia da Universidade
Federal de São Carlos (UFSCar). Doutoranda e mestra pela Faculdade de
Educação - UNICAMP, na linha de pesquisa Linguagem e Arte em Educação.
Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes
temas: ensino e produção de materiais para a apropriação de língua portuguesa
na modalidade escrita como segunda língua por surdos, tecnologias digitais na
educação, ensino de Libras como segunda língua para ouvintes, formação de
tradutores/intérpretes de Libras principalmente no contexto educacional e
comunitário, tradução e produção de janela de Libras, surdez, diferenças e
movimentos sociais. É coordenadora do Grupo de Estudos Diferenças e Surdez
em pauta (GEDISp) - UFSCar.

Published

2020-01-01